Mereneläviä ja kasviksia

Kala-kasvisruoat ovat monella tapaa ihanteellista syötävää: kasvisten runsaat vitamiini-ja hivenainepitoisuudet ja kalan huipputerveelliset rasvahapot ja korkea proteiinipitoisuus tekevät niistä terveellisintä mahdollista ruokaa.

Sekä kalat että erilaiset kasvikset ovat pääosin vähäkalorisia, joten kala-kasvisateriat sopivat myös laihduttamiseen ja painonhallintaan. Kalan hyvien rasvahappojen tiedetään tutkimusten perusteella voivan laskea sydän-ja verisuonitautiriskiä.Nykyään sekasyöjistä yhä useampi vähentää punaisen lihan syöntiä joko eettisistä tai terveyssyistä. Uutiset kiihtyvästä ilmastonmuutoksesta saavat monet miettimään arkisia valintojaan. Toisaalta myös kasvissyöjien kirjossa on aina myös ollut heitä, jotka syövät kalaa ja äyriäisiä kasvikunnan tuotteiden lisäksi, eli niin sanottuja pescovegetaristeja.Kala-kasvisruuassa vaihtoehtoja on yhtä paljon kuin on kokkeja ja mieltymyksiäkin. Sesonki, sijainti ja hinta vaikuttavat niin kalojen kuin kasvistenkin saatavuuteen ja siten ruokalajin valintaan. Tyypillisimpiä tiettyyn sesonkiin miellettyjä ruokia tästä kategoriasta ovat madekeitto tammi-helmikuussa ja eri silakkaruokien kaksi sesonkia, ensimmäinen toukokuussa ja toinen syys-lokakuussa.

Nopeat ja yksinkertaiset kala-kasvisateriat

Nopeimpia kalanvalmistustapoja ovat paistaminen ja grillaaminen. Paistetun tai grillatun lohen, silakoiden tai siian kylkeen sopii niin kylmä kuin lämminkin kasvislisuke. Kylminä maistuvat tuoresalaatit, hapankaali ja piparjuuriraaste. Lämpiminä lisukkeina voidaan tarjota esimerkiksi pinattimuhennosta, parsakaalia, uunipunajuuria, sienikastiketta tai sipulimuhennosta. Helppoja kala-kasviskääryleitä löytyy esimerkiksi aasialaisesta ja texmex-keittiöstä. Vietnamilaisissa kesärullissa riisipaperiarkkiin kääritään vihanneksia, kypsää tai graavattua kalaa sekä riisinuudeleita ja yrttejä: thaibasilikaa, minttua, korianteria. Texmex-burrito taas saa täytteekseen papuja, kasviksia ja limetillä maustettua kalaa.

 Kala-kasvisnyytit voi yksinkertaisimmillaan paistaa folion sisällä uunissa tai ulkona grillissä. Kotona kootut nyytit voi myös pakata mukaan ja kypsentää evääksi retkinuotiolla, ylellisenä vaihteluna retkimakkaralle. Samalla lailla yksinkertaisen ja terveellisen kala-kasvisaterian saa valmistamalla sekä kalan että kasvikset höyryttämällä riisi-tai höyrykeittimessä tai vesikattilassa siivilän kanssa.Kalaisista salaateista meillä yleisimmät lienevät erilaiset tonnikalasalaatit ja lohisalaatti. Tonnikalasalaatti, riisillä tai pastalla mutta aina vähintään herne-maissi-paprika-seoksella, on arkinen herkku, joka pysyttelee sitkeästi suomalaisten suosiossa. Juhlavampaa lohisalaattia valmistetaan niin kylmänä kuin lämpimänäkin versiona, joko kypsennetyllä tai graavatulla lohella, usein graavisavulohella höystettynä.

Kun aikaa on enemmän

Erilaiset suolaiset piiraat ovat herkullisia kala-ja kasvistäytettyinä, esimerkkinä ranskalaistyyppinen kylmäsavulohi-kasvisquiche. Kylmäsavulohipiiraan täytteen kasviksia voi varioida mielensä mukaan, usein täytteeseen laitetaan ainakin sipulia, valkosipulia ja yrttejä, joskus myös sieniä, juureksia tai maa-artisokkaa. Myös tonnikalatäytteisiä piiraita on monenlaisia, muunmuuassa retrohenkinen peltipiirakka, jossa voitaikinakerrosten välissä on tonnikala-riisitäyte. Sushi, vaikka sinänsä yksinkertaista herkkua onkin, vaatii aikaa näpertelyyn. Siksi sushia onkin hauskinta tehdä porukalla!  Sushissa kala käytetään raakana, joten sen tulee olla joko merikalaa tai jos järvikalaa haluaa käyttää, on sen oltava pakastettua bakteerien tappamiseksi. Sushissa käytetään aina merilevää, joka on korkeilta ravintoarvoiltaan todellista super-ruokaa.

Kun aikaa on enemmän
Kun aikaa on enemmän

Erikoisempaa maisteltavaa tai tarjottavaa kokeilunhaluiselle on eksoottinen paistettu kala trooppisella salsalla. Reseptissä kalana on turska, jonka vaalea, mehevä liha sopii hauskasti yhteen trooppisten hedelmien kanssa. Ehkä yhdistelmää voisi kokeilla myös kotoisemmin omenan tai metsämarjojen kanssa? Suomessa virallinen ravitsemussuositus on ”lisätä kalan käyttöä ravintona” eli syödä kalaa ainakin kaksi kertaa viikossa, kalalajeja vaihdellen. Tällä hetkellä keskiverto suomalainen syö vuodessa neljä kiloa kalaa. Lihaa taas syödään yli seitsemänkymmentä kiloa henkeä kohden. Kasviksia, hedelmiä ja marjoja suositellaan syötävän puoli kiloa päivässä. Harva yltää näihinkään suosituksiin. Yhden tai kahden kala-kasvisaterian lisääminen viikon ruokalistaan auttaisi jo aimo harppauksen kohti terveellisempää syömistä. Ei virallisten suositusten, vaan oman virkeyden ja kaikin puolin maistuvamman elämän vuoksi.