Meren antimien terveysedut

Kalaa ja meren antimilla on monenlaisia terveysvaikutuksia ihmisille. Kala sisältää keholle terveellisiä omega-3-rasvahappoja ja meren herkut kivennäisaineita. Kala on lähde vitamiineille, kivennäisaineille ja proteiinille. Mieliala voidaan kohentaa sillillä ylös. Omega-3-rasvahapot ehkäisevät masennusta, annoksen on oltava riittoisa. Turskanmaksa on hyvä valinta, ellei haluta syödä kalaa alvariinsa. Rasvaisia kaloja voi vaihtelevasti valikoida.

Syyt Miksi Syödään Kalaa Ja Meren Antimia

Sydäntä voidaan hoitaa lohella. Omega-3-rasva auttaa verenkiertoelimistöä. Lohen omega-3-rasva on helposti saatavilla ja lohta on helppo valmistaa. Viljellyssä lohessa on vähemmän omega-3-rasvaa kuin villissä lohessa. Lohi on myös hyväksi iholle, sillä omega-3-rasva ja D-vitamiini säilyttävät ihon kimmoisuuden ja rauhoittavat ihon ärsytystä. Omega-3 estää ehkäisee ihon kuivumista ja hillitsee ihottumia. Tonnikalla voi täydentää kalaruokavalioon, sillä seleeni ylläpitää ihossa olevia elastiinisäikeitä kunnossa. Aknea voi myös hoitaa syömällä äyriäisillä, missä löytyy sinkkiä. Vähäkaloriset kalat ovat hauet, jotka ovat paras valinta laihduttajalle. Myös tonnikala, turska, särki ja ahvenet käyvät. Turskassa ja hauessa on erittäin proteiinipitoista ja täyttävää lihaa. Niissä on myös vähän rasvaa, mikä tekee niistä vähäkalorisia. Vähäkaloriset kalat tunnistetaan vaaleista lihasta.

Syyt Miksi Syödään Kalaa Ja Meren Antimia
Syyt Miksi Syödään Kalaa Ja Meren Antimia

Ankeriasta ja kuhaa voidaan syödä syöpiä vastaan. Ankeriaassa on varsinkin paljon immuunipuolustukselle välttämättömiä seleeniä ja kivennäisaineita, jotka vähentävät riski sairastua syöpiin. Meren antimista saa rautaa, etenkin simpukoista ja turskasta. Veren punasoluille rauta on elintärkeä kivennäisaine. Rautaa ei löydy muista kaloista kuin turskakaloista. Kalasta saa niasiinia mikä nopeuttaa aineenvaihduntaa. Äyriäiset myös auttavat uneen. Hauessa, muikussa, särjessä, ahvenessa ja tonnikalassa on tryptofaania, jonka ihmisen aivot muuntavat serotoniini nimiseksi mielialahormoniksi ja siitä kehittyy edelleen melatoniiksi. Nukahtamiseen tarvitaan melatoniinia.Odottaville äideille suositellaan neulamuikkuja ja sardiineja, ahvenia, särkiä ja kirjolohta. Kalsiumintarve lisääntyy raskauden ja imetyksen aikana, ja yllänimetyistä kaloista löytyy kalsiumia runsaasti. Kalsium auttaa sikiön kehityksessä. Ruodoista on myös hyvää syödä, sillä niissä ei ole kertynyt paljon haitallisia jäämiä, esimerkiksi pikkumuikut ja sardiinit ovat kalsiumin lähteitä. Verenpaine tasapainottamiseen on hyvää syödä seitiä, ja vaihtoehtoja löytyy runsaasti kuten taimen, äyriäiset, merilevät, sardiini, pallas, ja lahna. Kaliumia tehostaa suolan poistumista kehosta, mikä auttaa alentamaan verenpainetta. Äyriäisten sisältämä magnesium laajentavat suonia, mitä alentavat verenpainetta sekin. Kalsiumia saa sardiineista ja merilevästä, mikä puolestaan alentavat verenpainetta.

Immuunipuolustus tehostetaan syömällä äyriäisiä, missä on sinkkiä ja C-vitamiinia. Vaihtoehtoina toimivat samalailla ankeriaat, särjet ja tuskan mätit. Elimistön tuhotessa taudinaiheuttajia T-ja B-valkosolut tarvitsevat sinkkiä tartuntatautien ja allergioiden tuhoamiseen. Vastustuskyky heikkenee, kun sinkin saanti vähenee samalla haavat paranevat hitaasti. Muissa meren antimissa ei ole C-vitamiinia kuin turskan mätissä. Mäti parantaa muistia. Mäti ja kaviaari sisältävät B-vitamiinista koliinia, joka toimii välittäjäaineita hermostolle. Vaaleaa kalaa voi korvata mätiä ja kaviaaria. Vaalea kala sisältää E-vitamiinia, joka antioksidanttina estää vapaat radikaalit aivosoluihin. Foolihappoa ja B12-vitamiinia löytyvät myös vaaleista kaloista.

Antioksidantti suojaa elimistöä hapettumiselta vertauskuvaksellisesti se, että terästä suojataan korroosiolta. Lohesta ja hummerista, ravuista sekä taimenesta saa astaksantiinia ja kantaksantiinia. Astaksantiini on osa kehon immuunipuolustusta ja sitä lisätään myös viljeltyjen lohien ravintoon.

Nivelten liikkuvuuteen käytetään rasvaisia kaloja, makrillit, sillit, silakat, lohet ja ankeriaat ovat oivia ruokia omega-3-rasvahappojen saantiin. Tulehduksia vastaan taistellaan omega-3-rasvahappojen avulla. Lihasten hyvinvointiin on syötävä toisaalta tonnikala ja lohta, tai muikkuja ja hauetta.  Lihasten kasvuun syödään laadukasta proteiinia, joka on peräisin kalasta. Omega-3-rasvahapot ehkäisevät rasitusvammoja, lihasten palautumista sekä edistävät lihassolujen kasvamista nuorilla.