Kalaruoka On Terveellistä

Kalaruoka On Terveellistä

Kalaruoat ovat usein hyvin kevyitä ja maistuvat erilaisten kasvislisäkkeiden tai jopa riisin kanssa japanilaisten tapaan. Talvella kala on tärkeimmistä D-vitamiinin saanti lähteistä.

Kala on hyvä lähde hyvälaatuisille proteiinille ja pehmeälle rasvalle. Kalan rasva korvaa eräistä kasviperäisistä kasviöljystä kuten rypsiöljystä saatavaa alfalinoleenihappoa. Kalan rasva pitää huolta elimistömme kolesteroliarvoista, sillä ihminen tarvitsee ruoista sekä n-3-että n-6-rakenteisia monityydyttymättömiä rasvahappoja. Suurin osa n-6-rakenteiset rasvahapot ovat peräisin kasviöljyistä ja ne ovat tavallisesti kaksi kaksoissidosta sisältävää linolihappoa, ja n-3-rasvahapot ovat ainoastaan erityisesti rypsi-ja soijaöljyssä, sekä poikkeuksellisesti myös kalarasvoissa. Ristiriitaisuuksia syntyy etenkin, kun suositeltujen runsauden annosten ylittyä on todettu vähentävän verihiutaleiden liimautumista, vaikuttaa myös veren rasva-arvoon sekä verenpaineeseen. Kala öljyt eivät vähennä pahaa kolesterolin määrää veressä. Kalaa on kohtuullista syödä noin kaksi kertaa viikossa ja kalan rasvojen on vaikuttanut vähentävän sepelvaltimotautia. Amerikan diabetesyhdistys (ADA), Amerikan sydänjärjestö (AHA) ja Yhdysvaltain liittovaltion ravitsemussuositukset suosittelevat syömään kalaa kaksi kertaa viikossa, jotta väestö hyödyllisellä omega-3 rasvan saannilla edistävät sydänterveyttä.

Kalan Syönnin Terveysvaikutukset

Kala on proteiinin lähde. Kala on yksi luonnollisista D-vitamiinin lähteistä, joita ihminen tarvitsee luuston ja hampaiden kehitykseen ja toimintaan. D-vitamiini ylläpitää aineenvaihduntaa, kalsium- ja fosfaattitasapainoa sekä tärkeä aine hermoston ja lihasten elintärkeisiin toimintoihin. Kalasta saadaan myös B12-vitamiinia, jodia, kaliumia ja fosforia. Kala on merkittävä seleenin lähde. Kalan terveyshyödyt ovat sen rasvoista, etenkin kahdesta omegarasvasta, joita kutsutaan dokosheksaeenihapoksi (DHA) ja eikosapentaeenihapoksi (EPA). DHA:lla on elin tärkeä vauvojen aivojen ja näköjärjestelmien kehityksessä, sitä lisätään äidinmaidonkorvikkeisiin. DHA ja EPA ovat monipuolisesti parantaneet aikuisten sydänterveyttä vähentämällä veren triglyseridiä, verenpainetta ja tulehdusprosesseja. Sydämeen ne vaikuttavat rauhoittamalla sydänlihassoluja ja sydän rytmi vakaantuu. Kalaa ei kuitenkaan ole terveellistä kaikille, annosten ylittyessä kala saattaa pahentaa sydänvaivoista kärsivien potilaiden sydänongelmia. Kala sisältää nykyään elohopean ja muiden jäämien mahdolliset riskit sikiölle, kun odottava äiti harkitsee ja tasapainottelee kalaruokien terveysvaikutukset.

Kalan Syönnin Terveysvaikutukset
Kalan Syönnin Terveysvaikutukset

Rasvainen kala on monin tavoin terveellisempää, sillä ne sisältävät nimenomaan omega-3-rasvoja. Kärkilistalla sijaitsevat luonnonlohi, viljelty lohi, silli, makrilli ja miekkakala ja niitä kannattaakin valikoida useampien kalojen sijasta. On kuitenkin otettava huomioon, että viljelty tilapia ja monnia ei tulisi syödä, sillä niissä on omega-3-rasvoja vähemmän ja omega-6-rasvoja paljon.Lasten on huomioitava, että kalahampurilainen ei ole sama asia kuin kala. Terveysvaikutukset siis riippuvat kalaa täsmällisestä valmistustavasta, kuten paras sydän terveysvaikutus saadaan grillaamalla kalaa, tai uunissa paistamalla kalaa. Kalahampurilaisissa on transrasvoja. Hyötyihin on pyrittävä samaan aikaan kun vähennetään haittoja. Kalaa kannattaa syödä niitä lajeja, jotka sisältävät paljon elohopeaa. Kuten ravintoketjun huipulla eläviin petokaloihin, heihin kertyy epäpuhtauksia enemmän kuin ravintoketjun alimmassa päässä olevat pienkalat.  On syytä huolestua, että epäpuhtauksia ovat elohopea, polyklooratut bifenyylit (PCB) ja dioksiinit. Näitten ruoan jäämillä on negatiivinen vaikutus lasta odottavilla äideille, koska haitallisten aineiden saanti vaurioittaa sikiön kasvua.  Tutkimuksen mukaan, Harvard yliopiston tutkijat todensivat kalassa muita epäpuhtauksien pitoisuuksien olevan vähäisiä tai mittaamattomia, sillä verrataan vaikkapa lihaan, maitotuotteisiin ja kananmuniin. Kuitenkin, ympäristönsuojelujoukot kuten Envinronmental Defence Fund ei suosi viljeltyjen kalojen syömistä, niiden sisältämän haitallisen PCB: vuoksi. Paikallisten viranomaisten tiedotusta olisi hyvä seurata ja turvallisuuden kannalta on syötävä kalalajeja tasapuolisesti, jottei niistä sisällä poikkeuksellisen paljon jäämiä.